Gunung Tahan | 2187m | Tak Tertahan II

ehem. Okay gais. this is part two and last and long! goodluck!


masih tarikh yang sama masa part one//

okay so kiteorang bersembilan tambah sorang kawan baru ,iza kenal dari trip ni, berkejar turun bawah ke kem botak. weh sumpah kat peak angin laju berdesup sejuk macam tiada hari esok ohh. on the way memasing turun, sekali lagi eh aku kena tinggal dengan diorang. biadap diorang ni.

Bang is, orang first turun peak. kelaparan dia tak boleh bawak bincang. hilang tah kemana, jumpa balik dia tengah duduk makan dekat tepi jalan otheway turun. hahaha yang si bang don, yanna, fatah beria eh memasing turun, sampai aku tinggal sorang dekat belakang. biadap. aku dah nebes masatu, dalam hati “eh betul ke jalan ni?” , “macam mana kalau salah, tahtah ni jalan turun pergi kuala” wehhhh serius aku fikir sampai macam tu. sebab tunggu orang belakang, tak sampai sampai. aku pun, takpe la ikut je la track ni. redho je la. last last nasib baik jumpa dekat tempat bang is melepak tu. fuh

ceh bang is kemain kau eh. laju berdesup hilang.

so kiteorang semua selamat turun sampai kem botak. oh ya, ada satu part kelakar. hahaha Cek, belagak sangat weh turun melompat lompat. hambek sekali Tuhan nak bagi, tergolek dok kau. hahaha depan mata aku dia bersujud. mendapat. kahkahkah okay sambung kem botak. YaAllah memasing kebuluran ya, bukak dapur haram masak maggie, masak air buat kopi. kopi ek masatu? entah lupa. yang penting maggie time hiking, sedap. siap memasing bawak keluar kuih raya bagai dengan kek coklatnya. masalahnya yang bawa tu semua sek lelaki, aku dengan Yanna tadah perut je hahaha siot. Aduh korang function teruk weh, canne ah tak saiyang.

ni la jamuan raya atas Gunung Tahan






oh dalam pada kiteorang “berkelah” dekat situ, line up yang lain pun turun, jangan cakap kiteorang kedekut eh, siap jamu makan minum semua yang turun ajak sekali. hahahaha weh meriah betul rasa beraya atas gunung kahkahkah once in a life time. haih. rindu puler. ehek.

fitri ajak lagi ramai orang datang rumah terbuka ke tu?

gembiranya kau fitri. 

so dalam pukul 11.15am macam tu kiteorang kemas apa semua start gerak turun ke Kubang. Untuk part ni aku nak berterima kasih banyak banyak dekat Wan dengan Yanna. Weh diorang sweep aku weh, terharu gila. Sweep aku sampai Kubang. Padahal diorang boleh je laju dengan lain yang depan. Sorry gais melambatkan perjalanan korang. Punca lambat tu maybe la sebab aku dah penat sangat sangat, nak kena hadap jalan naik tadi, yang sekarang kena jalan menurun, dengan aku yang gayat nak mampos nya. YaAllah lepas tu dengan selut dia yang macam tiada pengakhiran. haih menangis mak, nak. Masa turun tu YaAllah, mengantuk dia tak boleh bawa bincang, aku sempat terlelap eh sambil jalan. Ye la kau bayangkan la dari pukul 1 pagi gerak, sampai dekat pukul 1 petang tak tidur. gila ke? haih aku cakap ke Yanna, boleh tak stop jap nak lelap, keeeeeejap je. em sumpah kejap je weh aku lelap, sebab ada lineup lain sampai duk nyembang, aku macam, haih dah la jom gerak.

terima kasih korang. love sikik

nampak tak muka aku? pewai kan? hahaha


Jadi gerak la kiteorang bertiga, aku macam biasa la ontrek memang senyap, tambah dah mental. hm memang tak bercakap la cerita dia. Si Wan dengan Yanna duk la menyembang apa pun aku tak dengar dah. Pi lantak korang la weh. Sumpah tak boleh nak brain masani, dengan penat, berlecak, semua ada. Kiteorang stop lama dekat Kem V, pergi bersihkan lumpur dekat kasut dengan kaki (walaupun macam tak guna je, sebab track lepas tu macam harem jugak berselut dia), refill air, solat jamak apa semua. Settle. Baru gerak. Kau tengok nama pun tahu dah canne track dia. V, so? Kem tu dekat lekuk V tu, nak naik? MENCANAK LA WEHHHHH NAK NAIK NYA WOIIIIIII, astaghfirullahalazim. Ja, kau yang cari masalah kan, you better settle la citer dia. Mendapat. Hambek!

gambar sekadar hiasan


Lepas je naik dari kem V tu, track dia okay je sebenarnya, naik turun naik turun. tapi aku yang pewai, so mental breakdown level empatribulimaratusenampuluh tapi kaki still jalan sampai dah tak rasa tanah dah. So redah la kiteorang bertiga sampai dekat Kem Kubang dalam Pukul 3pm lebih nak masuk 4pm ada kot eh? lupa la. Sampai je kem, masa ni tak rilek lagi, sebab kalau ikut apa yang di schedule kan, kiteorang kena shoot turun ke Kem Luis (first kem kitaorang bermalam) terus lepas turun peak. Aku dah dapat rasakan ke-mental-an dan ke-pewai-an yang akan aku hadapi. Tapi, mungkin sebab kalau kitaorang teruskan perjalanan pun akan ontrek lebih dari pukul 6pm, so gogo decide, kiteorang tidur Kem Kubang, then esoknya pukul 5-6pagi siap terus shoot ke Kem Luis. YaAllah lega ya anak anak bila mendengar berita itu.

aku takde gambar kem V, mungkin ni dekat kem V, agak je la eh

Yang jejantan selain Wan dengan Bang don, dah siap mandi apa semua dah. Iri hati betul aku tengok semua dah bersih. ugh! Weh ingat tak aku cerita pasal waterpoint yang jauh nak mampus dekat Kubang tu? haaaaaaa aku dengan Yanna, bercintaaaaaanya YaAllah memikirkan nak kena pergi sana yang jauhnya memakan tahun (hahahah kasi chance la over sikit). Lepas tu aku teringat yang aku tak bawak baju lebih ke Kubang, ye la plan semalam je tidur, tetiba kena extend satu malam lagi. Puas fikir nak pakai apa tidur nanti. Tanya Yanna, canne ni? Fikir punya fikir, aku decide, lepas mandi pakai baju sama, pakai kain batik. Gamble teruk.

Haih nak ke waterpoint tu satu hal jauh, yang jejantan ni minta tolong kiteorang ambilkan air berbotol botol. Korang ingat kiteorang ni askar ke weh?! Harem betul perangai, nasib baik sayang weh. Kalau tak memang tak bercakap setahun. Memula aku tak tahu tau dia punya perjalanan tu jauh, aku follow je Yanna, sebab dia dah pergi masa first day kat Kubang tu. Dan paling aku tak sangka, kecuraman track nak ke waterpoint tu, yaAllah macam tiada hari esok ya curam dia, siap kena pakai tali.

Masa kiteorang nak pergi mandi tu, adalah dalam 6orang perempuan yang lain. Aku dengan Yanna, macam biasa la bagi diorang mandi dulu, diorang dah siap apasemua, diorang nak tunggu. Kitaorang cakap, takpe. Okay je berdua. Eceh berlagak. So mandi la berdua, settle mandi settle isi air. Pakai la baju dan berkain batik. YaAllah sumpah tak boleh lupa pengalaman hiking pakai kain batik dengan beban air dekat belakang lagi. weh struggle weh. Nak langkah luas pun kau kena fikir dua tiga kali weh. Nasib baiklah memasing reti pakai, kalau terlondeh tu aku tak tahu la jadi apa. hahahaah aku kena cerita dekat anak cucu cicit aku nanti ngahahhaah Yanna kau pun kena cerita. Janji?

gambar takde, so aku mampu sceenshoot story ig je

ni kiteorang berkain batik ya anak anak, dengan air berbotolnya

Lepas je mendaki part yang curam tu, dedua penat. Rilex jap, menyempat buat video lagi. Masatu dekat pukul 7 kot tak salah, dalam hutan weh, pukul 6 pun dah gelap. Yang bijaknya, memasing tak terfikir nak bawa headlamp. Kebetulan, aku check dalam bag ada headlamp. Kebetulan tau, kalau tak memang dalam gelap la berjalan, dengan aku rabunnya. Haduhai. Masa kiteorang stop tu, Yanna pergi bersandar dekat pokok ni, lepas tu dia cakap, tangan dia pedih, aku tengok ingat kena selubar, cuba la keluarkan tak boleh, aku check rupanya kat baju dia dah melekat ulat bulu, wehh besar weh, warna hitam. Hmm meghenyam la kawan. Duk gosok guna daun la, guna rambut la still tak keluar bulu tu. Masatu makin gelap la cerita dia, kiteorang decide jalan je. Sampai satu kawasan lapang, aku dengan Yanna confius jalan mana satu. YaAllah aku serius tak nampak jalan. Aku nampak semua hutan masatu. Nasib baik weh ada Yanna, dia nampak, so kiteorang ikut je jalan tu. Alhamdulillah nampak ada yang lain tengah bersihkan badan dekat waterpoint satu lagi tu. Manusia okay manusia. confirm. Sampai je Kem balik, tak jadi ha nak marah sebab ambik air tadi, sebab Cek dah masakkan aku dengan Yanna maggie. Weh sumpah terharu, dah la memang laparrrrrrr. Mekasih Cek dan Fitri yang kadang kadang je membantu.

So malam tu, kiteorang bentang fly dekat tanah sebelah tempat kiteorang tidur, buat kopi, makan dinner yang gogo sediakan, lepas tu duk bergossip sesama sendiri. YaAllah sumpah eh masa tu aku dah mengantuk gila sampai nak buka mata pun tak boleh, tapi gigih nak sembang. Tapi aku lupa kenapa lepas tu kiteorang masuk dalam fly yang tidur tu kejap. Ohhhhhh sebab ‘imam’ tetiba join kiteorang bersembang, dah la tengah gossip pasal dia. ‘Imam’ ni gelaran yang kiteorang bagi dekat someone ni, yang kiteorang tak berkenan sangat perangai dia. Lepas dia ‘tiba-tiba’ join, kiteorang blah masuk fly tidur balik. Masa ni aku dah get ready nak lelap dah weh, eh eh eh si jejantan ni, boleh pulak panggil balik, tanya nak gossip ke tak lagi. Aku fikir benda bukan selalu, so gagahkan jugak la mata ni. So sambung la buat air kopi lagi, sambil minum sambil bergossip, kiteorang gossip sambil berbisik weh. Serius kelakar, sebab tak nak buat bising punya pasal. Dengan sejuk gila weh dekat luar tu, tak tahu la apesal gigih sangat kan memasing. aduhai.




Okay ni nak seram sikit. Masa kiteorang keluar balik ni, dah nak dekat pukul 11malam, semua orang dah masuk fly masingmasing nak tidur, ye la esok kena bangun pukul 5 pagi kot. Tengah duk menyembang, aku sebenarnya dah dengar dah bunyi tu, tapi aku cuba abaikan buat tak dengar.  Si Fitri la, eh eh eh wehhhh dia boleh ‘shhhh’ kan kiteorang supaya senyap, boleh pulak dia tanya, “Weh korang dengar tak bunyi tu?” eh aku pantang betul la orang tegur tegur ni, terus aku cakap, “Ish kau ni, tak payah la tegur!!” , niat nak sambung sampai pukul 11.15pm tak kesampaian weh, dah semakin seram dengar benda tu mengilai sayup sayup je. YaAllah serius tegak bulu roma, kelam kabut ya masing masing tinggalkan barang dekat luar (aku la tu) masuk dalam fly. Aku punya ketakutan tu sampai tanya Yanna apa nak buat. Sebab seram weh, aku tak pernah dengar sekali Tuhan belanja satu kaleyyy hambek kau. Hah malam tu terus berselubung sambil baca ayat Kursi tak tahu la berapa ribu kali sampai tertidur. Takut punya pasal baru ingat Tuhan.

SELASA 25/6/2019 Last day kiteorang kalau mengikut jadual. So pagi tu pukul 5 bangun siap siap nak gerak turun ke Kem Luis. Masa ni tak tahu, either kiteorang akan shoot terus dari Luis ke Starting Point, atau terpaksa OT satu hari lagi, means tidur semalam lagi dekat Luis. Sebab ada sorang lagi, dia pewai agaknya, so dia memang lambat turun, jadi tak pasti nak tunggu dia atau gerak balik dulu. Kiteorang just follow the flow as always, dan macam biasa, geng YY ni mana nak berpisah, turun pun nak jugak bersama sama. Kiteorang antara terakhir la yang turun. haih Allahu memasing aku rasa nak sumbat je dalam tauhu buat tauhu begedil, goreng dan makan. Comel taknak berpisah. Hahaha sebabkan pukul 5-6 pagi, masih gelap, memasing amboi sopan santun je turun, tak potong pun. Matahari naik je, ceroh jalan, huuuuuh berdesup ya semua macam biasa la tak tunggu aku.

Tak nak berpisah memasing, alololo

Semua tu takde la semua, tinggal lah macam biasa dengan Wan, tu pun nasib je kaki dia sakit. Kalau tak, hm berdesup desap jugak kedepan. Oh ya tak lupa, ada Cek juga, sebab jaga si Wan tu. Aku punya la pelik apesal Wan jalan lambat sangat, rupanya semalam dia lenjan kaki sampai melecet haa mendapat la kau. Aku sebagai kawan yang mengenang budi, tak tergamak aku nak tinggalkan dia dekat belakang terkapai kapai. Jadi, aku tunggu. Aku siap tanya nak handiplast ke tak? ceh belagak memula tak mau. k fine wan fine. Lepas tu lelama agaknya tak tahan, haaa meminta juga. Rasain lo hahahhahaha aku gurau je Wan. Terima kasih juga dekat Cek yang banyak membantu. Siap tukar beg dengan Wan, kiteorang tak tahu la apa yang dibawanya dalam bag tu, berat macam tidur Kubang tu seminggu ek Wan? haih kau ni

kaki hok sakit, gambo tetap gambo boh

Turun dari Kubang boleh kata sangat sangat rileks. Rileks rileks pun, dua dua belah kaki aku terkehel, sakit yaAmpun. Track memang menurun sahaja, aku memang seboleh boleh nak jaga lutut. Wehhh lutut nak pakai lama wehhh hahaha. So kiteorang jalan la sampai jumpa sungai, before Kem Khor. Geng kiteorang yang berdesup tadi tu duk berkelah dekat sini. Macam biasa, dapus haram is a must! Makan la apa lagi. Maggie la paling sedap! Aku memang sejenis tak makan maggie weh, tapi dalam hutan, maggie la yang paling sedap gila yaAllah. dab . Masa ni dah pukul 9am ke 10a macam tu. Memasing rilek betul eh siap mandi manda, berenang macam dugong sesat dalam sungai dah gayanya. Settle makan, topap air, ambil gambar semua, kiteorang teruskan la perjalanan yang masih panjang tu. Dan macam biasa, berdesup, tetap berdesup. Aku cool. Rilek and steady. Ahh gitu.


kemain ya memasing.



saiyang semua weh! 


Sampai Khor kiteorang tak stop pun, terus kan perjalanan ke Luis, sebab dah stop lama tadi dekat sungai tu. Masa ni aku dekat belakang dengan Bangdon, Iza, Wan, Cek. Bangdon sempat telenovela eh dengan Iza kemain nak try. Takpe Bangdon, saya sokong apa yang terbaik. hehehe. Dah turun tu, tak sampai lagi Kem Luis weh, bebudak ni boleh stop lagi pergi mandi manda dekat satu air terjun ni pulak dah. Aku tak turun, tak larat dah nak pikul beg ni, aku decide duduk je dekat atas tunggu diorang, sambil tidur. Lama jugak la diorang ni bersuka ria dekat bawah tu. Sabo je la. Memasing dah naik, dah start gerak terus gi Kem Luis, dari air terjun tu ke Kem Luis tak sampai 20minit pun. Dah sampai. YaAllah leganyaaaaa rasa! Tuhan je tahu.

tak tahu la apesal korang comel sangat weh. hahah



tengok la ni yarabbi comel




Sampai je Luis, letak beg, gogo terus suruh makan. Apalagi weh makan laaaa. Nasi lemak, sambal ikan bilis, sayur. Macam pelik nasi lemak bersayur kan? dah lapar beb, bedal! Lepas makan, ingat nak pergi la mandi, bersihkan apa yang patut. Tiba tiba, gogo announce, hanya 24 orang sahaja yang akan keluar dari Tahan ni. The rest kena tunggu yang sorang tu, dan keluar pagi esok. 24 orang tu termasuk, geng naik van ( aku dan Yanna dan ada yang lain), geng terengganu (Fatah, Cek, Wan, Napi, Fitri) dan geng Bangdon (Bangdon, Bang Is, dan ada tiga lagi). Alhamdulillah weh, geng kiteorang semua keluar. Memang rushing gila, kemas barang sumbat je masuk dalam bag, masa tu nak pukul 12pm tak silap, gogo cakap, kiteorang kena sampai starting point before 4pm sebab pejabat Perhilitan tutup pukul 5, and powil akan ada sampi pukul 4 sahaja untuk ambil kiteorang keluar.



Okay, semua dah ready, pukul 12.30pm (kalau tak silap la ya) gerak. Well well well, as always, yang padu tetap padu, habis semua dia belasah potong. Aku masa ni macam rilek lagi, follow je pace akak akak kat depan. Lama lama macam slow, tak boleh jadi. Aku minta izin la nak potong orang depan, eh eh wehhh kena sound ya anak anak, “Saya tak kan berhenti untuk bagi laluan kepada orang lain. Kalau awak nak potong, potong je”  weh aku macam, ekeleh bapak ah kerek siot, lastlast aku redah je lantak ah aku rempuh je dia, eh menyirap seh. Apalagi, tetiba rasa tenaga lain macam, berlari weh, yang mengikut belakang, Anis(kawan dekat Tahan ni) , Yanna, Wan, Iza (Kawan Tahan juga). Kan aku dah kata, mana boleh berpisah kita ni hahahah Sampai Kuala Luis pukul dalam 1.15pm macam tu. Tu paling laju aku boleh kejar. Ye la weh sebab kena kejar masa, mati la kalau tertinggal.

sek padu yang tak terkejar. padu kuasa naga


Kuala Luis

Rehat kejap, masa ni guider suruh kira bilangan. Kira-kira terlebih 8orang. Tak tahu la macam mana lapan orang ni boleh terlepas. Oh ya yang lapan orang ni termasuk yang tak bagi aku jalan tadi tu ya anak anak. Jadi guider pilih siapa yang jalan dulu. Geng Van memang kena wajib keluar sebab dah sewa van. Aku dengan Yanna gerak dulu, kiteorang ni dalam hati resah je, sebab lagi 7 orang tak tahu apa nasib. Dapat keluar ke tak atau kena tidur dekat Kuala Luis tu. YaAllah serius resah kiteorang. Yanna cakap, “Weh tetiba tak bersemangat weh, diorang takde” aku macam,  ye dohhhhh. Dalam 10minit juga la jalan senyap je, tiba tiba bunyi riuh je dekat belakang, Aku dengan Yanna pandang je belakang nampak muka sek sek ni, yaAllah lega gila bila semua ada. Korang faham tak perasan bila kau risau kawan kawan kau dapat keluar ke tak, tiba tiba nampak muka masing masing, hilang resah tu terus. Alhamdulillah weh semua geng kita dapat keluar!

semua berlari sampai Kuala Luis

ehem bangdon ehemmmmmmmmmmmmmmmm

Macam biasa yang padu tetap padu, yang aku tetap aku. Tadi beria berlari kan? Lepas je start balik on track, aku punya tahap kepewaian terus rasuk satu badan. hahaha cam harem. penat dia peh Tuhan je tahu. Masa ni, kaki aku sakit gila nak mati, penat tah macam mana tah nak kabo rasa nak lempar je beg. YaAllah terima kasih sebab masih menjaga kewarasan aku.Nasib baik la ada Yanna, Wan, Bangdon, Iza sekali, diorang la bagi semangat. Sampai satu point tu Wan marah (aku ingat eh Wan) sebab nak rehat lama tak boleh. Takdelah, sebenarnya nak dekat sesangat dah starting point tu. Yang lain? hah dah berdesup sampai agaknya masani, mana la nak ingat kami belakang ni. Jadi, sambung la babak rabak kepewaian aku. Masa turun ni, ada 6 ke lebih batang sungai nak kena redah. Sungai dia bukan kecik anak. Besar dan dalam, lagi pewai weh warghhhhh. Sampai je last sungai, si dak Yanna dia memang dah tak boleh tahan, laju je jalan sampai tak nampak dah dia, mental katanya. Gi la mu sana. Aku cuba nak cepatkan langkah sebab dah bebetul nak sampai. Wehhhh! nampak je titi dekat starting point tu, wehhhh rasa nak nangis sebab selamat jugak keluar dari hutan tu. Feeling dia lain tah macam mana nak kabo, terus tak penat. Tak sangka weh haih rindu Tahan pulak tetibeh.  Alhamdullillah, kiteorang semua selamat.

muka sek sek padu kuasa naga

dapur haram macam biasa



Jadi makanya, kami semua ber 34orang tunggu powil sampai untuk angkut segala galanya, sementara tunggu tu menyempat kiteorang buka dapur haram lagi. Dimana mana pun boleh weh dorang ni. Sesambil tu airdrop gambar apa yang patut, sebab satgi kat pejabat perhilitan dah tak sempat, nak declare barang lagi apa semua, maka buat la. Tunggu punya tunggu powil pun sampai, terus pergi perhilitan. Sampai perhilitan, declare barang (turn aku last sekali ya mohon meninggal semua ugh), taklimat sikit, lepas tu yeyy! dapat sijil. wuhuuu walaupun belum grad lagi semua G7, tangkap gambar apa semua. Selesai.



semua selamat keluar

oh ya, tak cakap, lagi half kiteorang punya line up kena keluar esok paginya (Rabu), sebab tunggu yang sorang tu. Diorang terpaksa extent satu hari. Tapi Alhamdulillah esoknya semua selamat keluar.



Guider helok sangat pun tak boleh jugak

kena letak gambar ni, supermodel abad 21. gituhhh
yeyyyyy! dapat sijil dan selamat. Guys, next?
Alhamdulillah. We made it!

Gunung Tahan | 2187m | 64km return | 4Hari 3Malam 

with Love, xoxo :*

Belanja last sekali gambo abang wan pencinta wanita. hanyalah dia. tibeh




The end.










No comments:

Harry Styles - One Direction Harry Styles - One Direction Harry Styles - One Direction